FiveÄn en gång blir jag tipsad av min fina vän, Hans Ahlborg, om en intressant artikel i ämnet feedback. Den här artikeln på Fast Company handlar om en chef, Paul English, som gått sin egen väg när det gäller feedback. Jag tycker att hans tillvägagångssätt låter alldeles lysande, och funderar om den går att applicera fullt ut i organisationer… Paul English kommer från en ”genuin plats”, d v s han vill verkligen mottagaren väl. Han väljer ut 2-3 positiva saker/sidor hos den här personen, och 2-3 saker som vederbörande skulle vinna på att göra något åt. Han ställer inga som helst krav på att mottagaren gör något åt dem, förutom att han vädjar till deras vilja att utvecklas och deras strävan att hela tiden bli lite bättre.

Lunchsamtal
Paul skriver ned dessa saker på ett papper, tar med sig mottagaren ut på lunch och lämnar över lappen efter en stund. Många reagerar och blir upprörda. Först. Mot slutet av lunchen inser de att chefen vill dem väl med denna feedback, och eftersom inte ”kravet” att göra något åt det som de fått korrigerande feedback kring finns, så är det helt och hållet upp till mottagarens egen motivation att förbättra sig. Samtidigt vet de ju att om de inte agerar på de korrigerande delarna av feedbacken, så har de med stor sannolikhet inte någon jätteintressant framtid i företaget… Så lysande i sin enkelhet. Han utgår ifrån fem ledord när han tar fram de 2-3 positiva och de 2-3 negativa – totalt 5 stycken, för att göra det just; enkelt, direkt, ärligt, personligt och ”rakt på sak”. Halleluja!

Annat klokt…
Artikeln innehåller många klokheter, bl a att han jobbar på att se till att anställa roliga människor, för de som inte är roliga kommer att innebära att samarbetet blir lidande – det är inte kul att jobba med personer som letar fel eller är för självupptagna, det påverkar samarbetet till det sämre helt enkelt. Andra klokheten han nämner, tycker jag förstås (!), är hur han upplever att svaga och lata chefer agerar i feedback-situationer. Paul menar att det man behöver göra för att bli trovärdig, är att delge sin uppfattning och åsikt, inte andras. Hm, det är som ljuv musik i mina öron. Precis min uppfattning – feedbacken förlorar i värde när du inte ”äger” den i egenskap av givare (se ”7 dödssynder när det gäller feedback”).

En hel del ytterligare klokheter har han att erbjuda, så läs artikeln!

 

Önskar dig en fin dag!
/Karin

Share This